Zondagmiddag 7 december wordt in Galerie de Opkamer, Merwedestraat 21, Maasdam om 15.00 uur de expositie geopend van Suze van Leeuwen en Jan van Noort. Naast een selectie uit hun werk zullen beide kunstschilders het nieuwe werk als uitdrukking van het thema “sporen achterlaten in het landschap” onthullen. Zij zijn het laatste tweetal van de zes kunstenaars, dat lid is van het Schilderscollectief Primair. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door Fabienne Buitendijk en Luca Goes, zang en gitaar. De inloop is vanaf 14.30 uur.
Suze van Leeuwen
Schilderen en tekenen loopt als een rode draad door haar leven. Als tiener maakte ze al agenda´s en kaarten voor zichzelf en anderen. Liefst tussen al het huiswerk door. In de avonduren heeft ze in de jaren tachtig een opleiding tot tekenleraar gevolgd. Hier kwam ze tot de ontdekking dat het schilderen en het werken met kleur haar het meest fascineerde. Even heeft ze toen teken- en schilderlessen gegeven in buurtcentra in Haarlem, waar een einde aan kwam toen zij met haar partner en kind vertrok naar Tanzania om daar te gaan werken. Bij haar terugkeer heeft ze tien jaar les gehad bij een kunstschilder. Tanzania en haar prachtige bewoners en landschap waren lang een inspiratiebron voor haar. Ook nu laat ze zich inspireren door wat ze vooral in de natuur tegenkomt. Kleurstelling en contrast zijn voor haar belangrijk in een schilderij. Het ene doek is wat meer figuratief dan het andere, maar het is nooit realistisch. Ze streeft er naar om haar eigen beelden te ontwikkelen die hopelijk herkenbaar zullen worden voor de kijker.
Jan van Noort
“Een schilderij … Een avontuur” beschrijft de wijze waarop Jan het schilderen beleeft. Een zoektocht met lijnen en vlakken, laag over laag, dekkend en transparant, is de manier waarop hij zijn waarnemingen vertaalt in beelden. Het blijft spelen met verf, met gebruik van penseel, paletmes en handen en vingers. Dit alles met acrylverf, collages en houtskool op doek, paneel of papier. De onderwerpen zijn divers en nemen soms een onverwachte wending met ruimte om te experimenteren. Met een uitbundig kleurgebruik en een losse penseelvoering vertelt hij zijn verhaal met verf. De indrukken van 6 jaar Curaçao met het daar vlammende kleurgebruik, de felle licht/donker contrasten en het dansende temperament, hangen als een warme deken om hem heen en blijven zijn werk beïnvloeden.
